nova spor fm







r
/Αν έχετε προβλήματα ακρόασης, πατήστε εδώ


ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΑΘΛΗΤΕΣ

Τραυματίστηκα! Πάγο ή Ζεστό;

Τραυματίστηκα! Πάγο ή Ζεστό;
Στην περίπτωση ενός άμεσου τραυματισμού, όπως είναι το διάστρεμμα, ο πάγος αποτρέπει το πρήξιμο βοηθώντας τα κύτταρα να ξεκινήσουν την διαδικασία επούλωσης ταχύτερα.
Όταν συμβεί ένας τραυματισμός, η διαδικασία επούλωσης του γίνεται σε τρία στάδια: Αρχικά απομακρύνονται τα κατεστραμμένα κύτταρα και νέα κύτταρα μεταφέρονται στην τραυματισμένη περιοχή τα οποία παίρνουν την τελική τους μορφή όμοια με την δομή της περιοχής.
Στην περίπτωση διαστρέμματος, τα μέρη του τραυματισμένου συνδέσμου πρέπει να αφαιρεθούν, νέα κύτταρα να τοποθετηθούν στην περιοχή και να πάρουν μορφή, σε δομή και δύναμη, όμοια με αυτή του συνδέσμου.
Το ζεστό επίθεμα συμβάλει στην μεγαλύτερη ροή του αίματος που με την σειρά της προωθεί το πρήξιμο κατά την οξεία φάση ενός τραυματισμού. Άρα αμέσως μετά από έναν τραυματισμό το ζεστό θα αυξήσει το πρήξιμο και θα καθυστερήσει την διαδικασία επούλωσης. Αντίθετα, το κρύο επίθεμα μειώνει την ροή του αίματος, ελαττώνει το πρήξιμο, ανακουφίζει τον πόνο και βοηθάει στην ταχύτερη και καλύτερη επούλωση.
Το ζεστό πρέπει να χρησιμοποιείται σε χρόνιους τραυματισμούς και μετά την πρώτη φάση ενός άμεσου τραυματισμού, που χρονικά αντιστοιχεί με την υποχώρηση του πρηξίματος. Το ζεστό στους χρόνιους τραυματισμούς μπορεί να ανακουφίσει τον πόνο και να μαλακώσει τους ιστούς της περιοχής.
Επειδή τις περισσότερες φορές δεν είναι εύκολο να καθορίσουμε την χρονική στιγμή που μπορούμε να βάλουμε ζεστό καλό είναι να έχουμε σαν αρχή: Πάντα βάζουμε πάγο μέχρι να φύγει το πρήξιμο και να μαλακώσει ο πόνος που συνήθως, και ανάλογα πάντα με τον τραυματισμό, διαρκεί 2 με 3 μέρες.
Προσοχή:
Ο πάγος κρυώνει και τους ιστούς που περιβάλουν την τραυματισμένη περιοχή και είναι πολύ σημαντικό να αφαιρείται πριν παγώσουν αυτοί οι ιστοί.
Αν ο πάγος μείνει πολύ ώρα πάνω στην περιοχή μπορεί να προκαλέσει ζημιά στα νεύρα, σε σημαντικούς ιστούς ή ακόμα και να δημιουργήσει έγκαυμα στην περιοχή γι' αυτό καλό είναι ανάμεσα στον πάγο και το δέρμα να παρεμβάλει ένα λεπτό κομμάτι ύφασμα
Μία λογική χρήση είναι κύκλοι των 15- 20 λεπτών με πάγο πάνω στην περιοχή και αντίστοιχα ένα διάστημα 15- 20 λεπτών χωρίς.
Συνοψίζοντας:
Το πάγωμα είναι η επιλογή για να μειώσουμε το πρήξιμο ενός άμεσου τραυματισμού, αλλά θέλει προσοχή η χρήση του. Κύκλοι των 15-20 λεπτών με πάγο και χωρίς.
Η ζέστη αυξάνει το πρήξιμο σε έναν άμεσο τραυματισμό και καθυστερεί την διαδικασία επούλωσης, αλλά παίζει σημαντικότερο ρόλο στην αποκατάσταση ενός χρόνιου τραυματισμού.
ΠΗΓΗ: ΑCADHMIES. GR

1 σχόλιο:

  1. Στο διάστρεμμα η κάκωση των συνδέσμων είναι συνήθως άμμεση εκτός αν πρόκειται για πρόσφατη υποτροπή και συνεχίζει να αναπτύσσεται τις επόμενες 2 ημέρες με προοδευτικά εξασθενούμενο ρυθμό.Μετά το πέρας 48 ωρών το οίδημα είναι σταθερό και μη επιδεινούμενο.
    Κατα τη φάση ανάπτυξης του οιδήματος/αιματώματος ο πάγος καθυστερεί/μειώνει την ανάπτυξη του οιδήματος και φρενάρει την εξάπλωση του.
    Το επόμενο διάστημα η τάση έχει εξισσοροπηθεί μεταξύ των ιστών και αναπτύσσεται ένα πλούσιο δίκτυο μικροκυκλοφορίας τοπικά που εφοδιάζεται απο την αυξημένη αγγειακή παροχή που έχει διατάξει ο εγκέφαλος λαμβάνοντας τα μηνύματα της τραυματισθήσας περιοχής.
    Σε αυτή τη φάση ο πάγος αντεδείκνυται.
    Την 4η-5η ημέρα ξεκινά η αποδόμηση των κατεστραμένων ιστών και η αποκατάσταση των ρήξεων.
    Οσο κοντύτερα βρίσκονται οι τραυματισμένοι ιστοί τόσο ευκολόθερη και σταθερότερη η αποκατάσταση.
    Κατα το διάστημα αυτό η θερμότητα προοδευτικά αυξάνει την καλύτερη αποδόμηση των ιστών και προάγει την καλύτερη επούλωση.
    Πολύ χρήσιμη στο σκοπό αυτό είναι η υποβοήθηση με φυσικοπεραεία καθώς τα Laser τελευταίας γενιάς κάνουν γρήγορη αποσυμφόρηση του οιδήματος και ταχύτερη αποκατάσταση.
    ΥΓ.Η αρχική ακινητοποίηση συμβάλει σημαντικά στη σταθεροποίηση της κάκωσης και στον περιορισμό της έκτασης της βλάβης.

    Χαρης Παπαγεωργίου,Ειδικός Ορθοπεδικός με εξιδείκευση στις αθλητικές κακώσεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή